Home » , , , , , , , » Senarai Ranking Harga Minyak Petrol Termahal Dunia 2013 | Negara Malaysia Murah?

Senarai Ranking Harga Minyak Petrol Termahal Dunia 2013 | Negara Malaysia Murah?

Penulis: Que Haidar | Kategori: , , , , , , ,

Top 60 Harga Minyak Petrol Dunia | Kajian Bloomberg


carta harga petrol dunia 2013,harga minyak dunia semasa,harga minyak petrol sedunia,HARGA MINYAK PETROL DUNIA 2013,NEGARA YANG MEMPUNYAI HARGA MINYAK PETROL TERMAHAL TERMURAH 2013 DUNIA,KAJIAN HARGA PETROL DUNIA,KEDUDUKAN RANKING MALAYSIA PETROL DUNIA


Updates : Kenaikan Harga Minyak 2013 [klik sini]


AMARAN! Ini bukan entri politik. Hanya bertujuan berkongsi isu semasa kepada pembaca blog. Aku kurang mahir nak cerita pasal politik ni. Serah pada yang lebih pakar.



Baru-baru ini Blomberg ada mengeluarkan kajian tentang 'Perbandingan Harga Minyak Petrol Termahal & Termurah Mengikut Negara'. Tahun 2013 negara yang mendapat tempat pertama minyak petrol paling mahal adalah ... TURKEY!! 


Segelen = 3.78541 liter = $9.89 = RM 30.60


Negara paling murah pula disandang oleh.. VENEZUELA

Segelen = 3.78541 liter = $0.06 = RM 0.186





Harga minyak tinggi disebabkan cukai oleh kerajaan masing-masing. Dikhabarkan purata pendapatan harian rakyat Turki sekitar $ 30. Secara teorinya 1/3 dari gaji harian mereka adalah untuk membeli petrol. Jadi rakyat Turki kurang berbelanja untuk petrol.



Venezuela adalah negara miskin tetapi kaya dengan petroleum. Harga petrol di Venezuela paling rendah kerana kerajaan mereka terpaksa memberi subsidi yang tinggi untuk mengelakkan rusuhan berlaku.



Top 60 Harga Minyak Petrol Dunia Kajian Bloomberg


Most expensive gas ranking: Price per gallon of premium gasoline:
1. Turkey $9.89
2. Norway $9.63
3. Netherlands $9.09
4. Italy $8.87
5. Portugal $8.82
6. Greece $8.62
7. Sweden $8.50
8. Belgium $8.41
9. France $8.38
10. Denmark $8.22
11. Hongkong $8.15
12. Finland $8.12
13. United Kingdom $8.06
14. Ireland $8.05
15. Germany $7.96
16. Israel $7.67
17. Slovakia $7.61
18. Slovenia $7.60
20. Hungary $7.21
21. Switzerland $7.19
22. Spain $7.06
23. Austria $7.03
24. Czech Repbulic $6.97
25. Lithuania $6.94
26. Cyprus $6.88
27. Latvia $6.83
28. Luxembourg $6.81
29. South Korea $6.77
30. New Zealand $6.73
31. Estonia $6.70
32. Japan $6.70
33. Romania $6.70
34. Poland $6.67
35. Bulgaria $6.53
36. Australia $6.31
37. Singapore $6.29
38. Chile $6.20
39. Brazil $5.40
40. Argentina $5.19
41. South Africa $5.06
42. India $5.00
43. Philippines $4.87
44. Canada $4.76
45. China $4.74
46. Colombia $4.72
47. Thailand $4.42
48. Pakistan $3.98
49. Indonesia $3.68
50. Russia $3.47
51. United States $3.29
52. Mexico $3.22
53. Malaysia $2.36
54. Nigeria $2.34
55. Iran $2.15
56. United Arab Emirates $1.77
57. Egypt $1.14
58. Kuwait $0.81
59. Saudi Arabia $0.45
60. Venezuela $0.06

* Harga petrol dari 3-18 Januari 2013



Malaysia berada di kedudukan ke-53 menurut kajian Blomberg dan dalam erti kata lain tempat ke-8 termurah di dunia.


Segelen = 3.78541 liter = $2.36 = RM 7.3


Purata pendapatan harian rakyat Malaysia sekitar RM 99 kira-kira 7.5% daripadanya digunakan untuk membeli segelen petrol

 

Like jika entri ini memberi informasi kepada anda dan share dengan rakan-rakan ;) Tq

13 Responses to " Senarai Ranking Harga Minyak Petrol Termahal Dunia 2013 | Negara Malaysia Murah? "

  1. Mr.PinGu Says:

    analisa yg baik

    Best Blogger Tips [Reply to comment] Best Blogger Templates
  2. Que Haidar Says:

    @Mr.PinGu Terima kasih Pingu.

  3. Leeza dayasari [santai leeza] Says:

    ohhhh info baharu.

    Best Blogger Tips [Reply to comment] Best Blogger Templates
  4. Que Haidar Says:

    @Leeza dayasari [santai leeza] Iye Cik Leeza ;) Minyak oh minyak. Kena wat rusuhan baru harga turun. Hehe Macam kat Venezuela

  5. Jamil Yahaya Says:

    betulke buat buat rusuhan baru minyak turun...hehee... lepas rusuhan banyak yg mati, cedera dan rumah jadi abu. Ketika itu minyak free pun orang tak pandang.. Masing2 sebok cari sedara mara yg hidup. harga makanan naik melambong. duit jatuh nilainya..Benda asas saja yg diperlukan. betul tak........ketika itu baru tahu mana lebih penting minyak murahke atau keamanan lebih utama.

    Best Blogger Tips [Reply to comment] Best Blogger Templates
  6. JebatCYBER Says:

    aman rakyat merempat buat apa! kaya kerajaan ja sembang rakyat didahulukan mana? mai sikit gaji kerajaan tu bedak sikit bg kat rakyat rasa2 mau ka? pui sembang macam dajal.. BN=Biawak Negara!
    5 tahun lagi tanggung akibatnya! rusuh memang x la.. sabar rakyat2 malaysia jgn merusuh buang masa! negara kita kan setiap 5 tahun ada pilihan raya igt (janji ditepati)xboleh percaya! org tamak memerintah membazir sana-sini xpe biar dia merasa dulu 5 tahun ni next undi makesure BN makan pasir!aku pengundi BN memang terasa di permainkan hahaha xpe insyaallah doa2 org yg tertindas ni dimakbulkan..

    Best Blogger Tips [Reply to comment] Best Blogger Templates
  7. malayware Says:

    uae pengeluar minyak terbanyak kenapa lebih harga minyaklebih mahal dari venezuela...fikir-fikir kan jgn tau nak meradang jer.

    Best Blogger Tips [Reply to comment] Best Blogger Templates
  8. malayware Says:

    @JebatCYBER

    Best Blogger Tips [Reply to comment] Best Blogger Templates
  9. malayware Says:

    uae pegeluar minyak terbanyak tapi kenapa harga minyak lebih tinggi dari venezuela..??tu pun x bersyukur..suma nak senang.

    Best Blogger Tips [Reply to comment] Best Blogger Templates
  10. Nazmi Rafian Says:

    UAE harga dia mahal sebab dibawah kawalan OPEC..
    dimana harga dia telah ditentukan.
    Takboleh mahal sangat n xboleh murah sangat.

    Best Blogger Tips [Reply to comment] Best Blogger Templates
  11. Mr. Wingke Says:

    Cakap je awak takde biji! Lagi senang, betul tak!

    Best Blogger Tips [Reply to comment] Best Blogger Templates
  12. zudane isa Says:

    golongan kaya menjadi sederhana
    golongan sederhana menjadi miskin
    golongan miskin menjadi papa kedade
    golongan papa kedane jadi penjenayah <=== golongan ni la yg paling ramai maknenye jenayah makin meningkat ... dah takde lagi keamanan... renung2kan lah...

    Best Blogger Tips [Reply to comment] Best Blogger Templates
  13. Gema Parfum Says:

    Terima kasih infonya gan.
    Lumayan buat nambah wawasan.

    Gema Parfum
    Parfum Termahal di Dunia.

    ----------

    Best Blogger Tips [Reply to comment] Best Blogger Templates

Leave a Reply

Terima kasih atas komen anda :)

Teknik mudah dapat RM250 sebulan - KLIK


Selamat Mencuba..

Recommended Post Slide Out For Blogger

KafeQue Ads Close
Chelsea vs Leicester
10.00 pm, 23 Ogos 2014

Watch LIVE Here

KL GANGSTER 2
Hot Movie in Town!! [Klik]

Tutup

Blogger Widgets