Home » , , , , , » Kenapa Orang Suka Mengumpat Dari Berzikir | Dosa Yang Tidak Diampunkan Allah

Kenapa Orang Suka Mengumpat Dari Berzikir | Dosa Yang Tidak Diampunkan Allah

Penulis: Que Haidar | Kategori: , , , , ,

Salam 7 Ramadhan kepada semua pembaca Kafe Que. Tak sangka dah seminggu kita berpuasa kan. Semoga berterusan hingga kita meraikan hari kemenangan. Bulan puasa ni jangan kita lupa menambahkan amalan-amalan sunat. Pahalanya berlipat ganda dari bulan-bulan yang lain. Pernah tak kita muhasabah diri sebelum tidur tentang percakapan kita seharian? Hmm, kadang-kadang kita terlepas cakap tentang peribadi dan keburukan orang lain. Betul tak? Astaghfirullah. Mengumpat namanya tu.



dosa mengumpat,kelebihan berzikir,dosa yang tidak diampunkan allah,koleksi zikir harian,kenapa orang suka mengumpat,cara berzikir
kredit : google


Mengumpat dan fitnah merupakan 2 perkara yang berbeza. Pengertian mengumpat adalah menceritakan keburukan seseorang walaupun ianya benar manakala maksud memfitnah pula adalah menceritakan keburukan seseorang padahal ianya tidak benar atau bohong. Jadi kenapa orang suka mengumpat ni?



Menurut Imam al-Ghazali, ada 6 sebab seseorang itu suka mengumpat, iaitu:



1. Ingin memuaskan hati disebabkan kemarahan memuncak hingga sanggup mendedahkan keaiban dan kesalahan orang lain. Jika kemarahan tidak dapat dikawal, ia boleh menimbulkan hasad dan dendam.

  • sebab itu Islam melatih kita bersabar di dalam bulan puasa. Jika kita rasa marah, berwuduklah nescaya api kemarahan itu akan surut.


2. Suka mendengar dan mengikut perbualan teman yang menyerang peribadi dan kehormatan orang lain.

  • jika ditempat kerja biasanya akan ada beberapa kumpulan yang gemar bergosip. Tak kesah la pasal ape. Bos ke, artis ke. Kalau kita tak join rase macam sunyi sepi hari tu. 
  • "Apasal hari ni aku rasa baik sgt?? Owh patutla aku belum ngumpat orang lagi"


3. Mahu bersaing dan menonjol diri dengan menganggap orang lain bodoh.

  • Kalau nak cari jalan pintas nak promote diri, inilah caranya. Kita rasa diri kita bagus sangat. Jumpe bos kita bukak cerita pasal 'teman seperjuangan' yang kita rasa mampu menggugat jawatan yang kita nak sangat 2. 
  • "Apalah si Ali (bukan nama sebenar) tu. Buat bende simple ni pun susah. Mengular je tau. Kalau bos kasi saya task ni saya akan wat bla3....."








4. Disebabkan dengki, dia berasa iri hati dengan orang lain yang lebih beruntung dan berjaya.

  • Kita memang selalu dengki dengan pencapaian orang lain. Kalau kita berusaha lebih kuat untuk perbaiki diri takpe la jugak. Ini kita reka cerita bukan2 pasal orang tu pulak.
  • "Ek eleh, si Jamal (bukan nama sebenar lagi) tu selalu bodek bos.. Sebab tu dia dapat jawatan senior Engineer"


5. Bergurau dan suka melawak untuk mencela dan mengatakan sesuatu mengenai kelemahan dan kecacatan orang lain.

  • Yang ni biasa kita buat. Kita ingat sekadar nak melawak je. Padahal dah jatuh mengumpat gak. Insaf2


6. Sikap suka mengejek dan mencela disebabkan rasa bongkak dan sombong kerana memandang rendah orang lain

  • Bila rasa riak dan takbur menguasai diri kita akan mula membandingkan kehebatan kita dengan orang lain. Secara tak langsung kita dah pun mengumpat empunya diri.





Dosa orang yang mengumpat


Dosa mengumpat bukan saja besar, malah antara dosa yang tidak akan diampunkan oleh Allah biarpun pelakunya benar-benar bertaubat. Dosa mengumpat hanya layak diampunkan oleh orang yang diumpatkan. Selagi orang yang diumpatnya tidak mengampunkan, maka dosa itu akan kekal dan menerima pembalasannya diakhirat.


Nah. Nak mengumpat lagi? Kalau dosa kita dengan Allah masih boleh minta ampun dengan taubat nasuha. MasyaAllah..



Sabda Rasulullah S. A. W. bermaksud:

"Awaslah daripada mengumpat kerana mengumpat itu lebih berdosa daripada zina. Sesungguhnya orang melakukan zina, apabila dia bertaubat, Allah akan menerima taubatnya. Dan sesungguhnya orang yang melakukan umpat tidak akan diampunkan dosanya sebelum diampun oleh orang yang diumpat" 


(Hadis riwayat Ibnu Abib Dunya dan Ibnu Hibbad )





Sabda Rasulullah S. A. W ,

"Wahai orang beriman dengan lidahnya tetapi belum beriman dengan hatinya! Janganlah kamu mengumpat kaum muslim, dan jangan lah kamu mengintip-intip keaibannya. Sesungguhnya, sesiapa yang mengintip keaiban saudaranya, maka Allah akan mengintip keaibannya, dan dia akan mendedahkannya, meskipun dia berada dalam rumahnya sendiri" 

(Hadis riwayat Abu Daud)




Takut rasa bila baca hadis-hadis di atas. Minta ampun balik kepada siapa yang kita dah umpat sebelum ni sama ada sengaja atau tidak. Sempena bulan Ramadhan ni aku nak ajak korang sama-sama berzikir di waktu lapang. Tok sah la duk berkumpul dengan kawan-kawan semata nak bergosip bagai. Bukan tak boleh berborak langsung. Cuma kena berhati dalam segala percakapan kita. Insyaallah kita akan selamat dunia akhirat.



Berzikir lah kerana dengan berzikir itu akan mendekatkan diri kita kepada Allah



Nak tau kelebihan berzikir dari sudut sains?? Rujuk kat sini



Kelebihan berzikir

1. Mengusir syaitan dan melemahkan kekuatan syaitan

2. Menyebabkan Allah redha

3. Menghilangkan perasaan cemas dan kebimbangan

4. Merasa kesenangan dan kebahagiaan dalam hati

5. Menguatkan anggota badan dan fikiran

6. Mencerahkan mata dan hati

7. Membuka pintu rezeki

8. Menghidupkan hati

9. Melindungi dari perangkap dan penyelewengan

10. Allah membanggakan orang yang berzikir di hadapan para Malaikat

11. Membantu kepada semua bentuk ibadah yang lain



Sumber : myTaubat


Zikir harian

dosa mengumpat,kelebihan berzikir,dosa yang tidak diampunkan allah,koleksi zikir harian,kenapa orang suka mengumpat,cara berzikir
sumber : pakcikli00

Like jika entri ini memberi informasi kepada anda dan share dengan rakan-rakan ;) Tq

4 Responses to " Kenapa Orang Suka Mengumpat Dari Berzikir | Dosa Yang Tidak Diampunkan Allah "

  1. fizree boy Says:

    no komen..cuma apa yg telah saya baca semuanya benar2 belaka...sehingga saya sendiri telah mengalaminya...jadi mangsa katakan..hehe..tapi apa bleh buat..cuma redah je la...

    Best Blogger Tips [Reply to comment] Best Blogger Templates
  2. Misz Wati Says:

    Assalamualaikum que. Nice entri. Mohon share.

    Kite lalu sini. Dh follow que.

    Jemput ke http://miszwati88.blogspot.com/2013/12/assalamualaikum-readers.html

    T kasih.

    Best Blogger Tips [Reply to comment] Best Blogger Templates
  3. Que Haidar Says:

    @Misz Wati waalaikumsalam, tq sbb sudi singgah baca ;)

  4. Que Haidar Says:

    @fizree boy semoga Allah membalasnya

Leave a Reply

Terima kasih atas komen anda :)

Teknik mudah dapat RM250 sebulan - KLIK


Selamat Mencuba..

Recommended Post Slide Out For Blogger

KafeQue Ads close
Liverpool vs Man Utd
03.00 am, 18 Okt 2016

Watch LIVE Here

KL GANGSTER 2
Hot Movie in Town!! [Klik]

Tutup
http://kafeque.blogspot.com/

Blogger Widgets