Home » , , » Sunat Berbuka Dengan Buah Kurma | Yusuf Taiyoob Punya Iklan

Sunat Berbuka Dengan Buah Kurma | Yusuf Taiyoob Punya Iklan

Penulis: Que Haidar | Kategori: , ,

Salam 2 Ramadhan kepada semua. Amacam puasa? Dah ade yang tinggal? Semalam mesti korang makan sedap kan. Ada yang masak (macam aku), ada yang beli kat Bazar Ramadhan (macam korang la) dan ada jugak yang berbuka di kedai makan@restoran. Tapi berapa ramai yang dahulukan kurma sewaktu berbuka?? Pada yang amalkan tu baguslah. Dapat pahala.. Kekeke..


hukum berbuka dengan buah kurma,khasiat buah kurma,fakta menarik tentang buah kurma,kandungan protein dalam kurma,maksud rotub,tamar kering,yusuf taiyoob kurma,sunat berbuka puasa,amalan berbuka puasa
kredit : google


Kenapa bila bulan puasa je penjualan kurma ni meningkat. Padahal kalau tau khasiat buah kurma ni sepatutnya kita amalkan selalu bukan bile time puasa je. Adapun hukum berbuka dengan kurma ini ialah sunat. Buat dapat pahala kalau tak buat pun tak pe.



Hadith.


Daripada Salman bin Amir Addabbi Assohaabi r.a. daripada Nabi Muhammad s.a.w. bersabda :

“Jika seseorang kamu berbuka, hendaklah ia berbuka dengan buah kurma. Sekiranya buah kurma tiada, bolehlah ia berbuka dengan air kosong. Sesungguhnya air itu bersih lagi suci”.




hukum berbuka dengan buah kurma,khasiat buah kurma,fakta menarik tentang buah kurma,kandungan protein dalam kurma,maksud rotub,tamar kering,yusuf taiyoob kurma,sunat berbuka puasa,amalan berbuka puasa
kredit : google



Perkara yang anda patut tahu. 


1. Rutob ialah buah kurma yang telah masak sebelum menjadi tamar kering. Ianya lembut dan manis. Manakala tamar ialah buah kurma yang sudah kering.


  • Aku pun baru tau ni.. Ingatkan same je


2. Orang yang berpuasa disunatkan berbuka dengan rutob atau kurma atau meminum air biasa jika ketiadaan kurma. Inilah tertib yang dilakukan oleh Rasulullah SAW.


  • Biasa buat ni..Alhamdulillah


3. Hikmah disunatkan kita berbuka dengan tamar ialah kerana kurma dipercayai mengandungi glukosa yang mampu memberikan tenaga segera kepada badan. Ia juga dipercayai kaya dengan protein, serat, gula, vitamin A & C serta zat mineral seperti besi, kalsium, sodium dan potassium. 


Kandungan protein di dalam sebiji kurma adalah kira-kira 1.8 hingga 2.0%, serat 2.0 hingga 4.0% manakala kandungan gulanya adalah 50 hingga 57%.


  • Yang ni tak tau sangat sebab aku lemah sains..Hehe


4. Sesiapa yang berpuasa dengan ikhlas kerana Allah, kemudian beramal mengikut sunnah Rasulullah SAW akan diberi ganjaran pahala di akhirat serta mendapat nikmat dan rahmat Allah SWT di dunia dan akhirat.

  • Jom kita amalkan & berpesan-pesan.

Diolah dari sumber : JAKIM


Iklan Kurma Yusuf Taiyoob





Nak tau khasiat kurma?? Boleh rujuk sini

Like jika entri ini memberi informasi kepada anda dan share dengan rakan-rakan ;) Tq

No Responses to " Sunat Berbuka Dengan Buah Kurma | Yusuf Taiyoob Punya Iklan "

Leave a Reply

Terima kasih atas komen anda :)

Teknik mudah dapat RM250 sebulan - KLIK


Selamat Mencuba..

Recommended Post Slide Out For Blogger

KafeQue Ads close
Sampul Raya 2017
Promosi Aidilfitri

Klik sini

Dapatkan sekarang

Tutup
http://kafeque.blogspot.com/

Blogger Widgets