Home » , , , » Bos Ni Hebat Sangat Ke?? | Boss Is Not Always Right

Bos Ni Hebat Sangat Ke?? | Boss Is Not Always Right

Penulis: Que | Kategori: , , ,

Tensen..Oo Tensen.. Apa hal aku nak tensen time org sibuk bercuti dan beraya.. Sebelum tu "Selamat Tahun Baru Cina" aku ucapkan kepada mereka yang meraikannya.. Thanx sbb korang punye perayaan aku dapat cuti seminggu.. Tak payah fikir pasal kerja.. Tak payah mengadap bos yang 'hebat'.. Bos yang rasa dorang 'hebat' sebab dia keje lebih lama dari aku je (senioriti).. Tapi tak bermakna die tau semua perkara.. Yang aku geram sebab die leh suh aku wat keje die.. Demm.. Aku 10 tahun lagi pun boleh jadi macam 2 gak@lebih baik..

BOSS IS NOT ALWAYS RIGHT, BOS YANG TAK RETI BUAT KERJA
Kredit : Google

Bos pun seorang manusia.. Manusia mesti akan lakukan kesilapan..Tapi bos ada kuasa. Jangan salah guna kuasa yang diberikan dah la ek.. Tetapkan target mengikut kapasiti yang ada.. Usah terlalu bercita-cita tinggi yang akhirnya memakan diri.. Berbincanglah..


Sape yang sokong "Boss Is Always Right'?? Sape yang tak sokong korang leh jadi geng aku.. Aku rase senario tempat keje mane2 pun same.. Baek gomen or private.. Dapat department yang bes, memang syok.. Lagi2 wat keje teknikal yang fokus pada 1-1 job.. Kene tempat macam aku skrg, sume bende r nak wat.. Sampai 1 tahap aku rse macam "keje aku, keje aku, keje orang pun keje aku".. Pekejadah sume ni, adakah sebab seorang pekerja tu rajin@siap keje awal, so nampak die macam takde keje.. Nah amik keje kawan yang tak siap@ xleh wat, supaya kawan 2 leh fokus pada kerja die nan 1..



Kredit : Google

Bukan senang nak jadi pemimpin.. Adil dan menjaga kebajikan anak buahnya.. Yang kurang mahir, diberi tunjuk ajar. Yang bagus diberi penghargaan yang sewajarnya..


At the end of the day, orang yang pandai wat keje akan dihujani dgn tugasan tanpa henti, yang xleh wat keje (even senior), ko watla keje yang ko boleh wat je (bukan kerja yang sepatutnya ko wat ke??).. Haisshh.. Aku sedar aku paling junior (mude kot) kat tempat 2.. Tapi aku pun perlu bernafas dan kemaskan kerja2 rutin yang lain.. Kenapa ada sesetengah tempat sampai 3 org wat 1 keje (padahal kerja 2 dan bertahun xsiap2 gak), tapi  aku sebaliknya. Adakah aku digunakan@orang ambil kesempatan di atas ketersediaan aku Berkhidmat Untuk Negara.. 



Kredit : Google


Memang aku bersyukur dengan apa yang aku ada sekarang. Ada hikmah semua 2. "Que ko wat je la keje 2, nanti ko tau la sbb ape ko yang diamanahkan" Saya Yang Menurut Perintah.. Yup, aku setuju.. Tapi mana keadilan?? (hah sudah, ni bkn politik) Aku tak mintak korang hargai kerja aku buat selama ini sampai perlu bagi pingat Dato' , tak perlu nak bagi Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (sbb aku mmg xleh dicalonkan pn belum kompem kekdahnya), tak perlu kasi aku sebijik umah Semi-D (mcm Shahiezy Sam).. Apa yang aku nak hanyalah ruang kerja yang selesa untuk aku sumbangkan bakti kepada jabatan.. Dalam erti kata lain, aku nak wat 1-1 kerja dengan sempurna daripada aku terpaksa wat 2-3 kerja yang hasilnya tak seperti yang diharapkan..



Kredit : Liyana Lunia


Ade yang cakap aku dah all out awal2 waktu aku join gomen dulu.. Bukan niat aku nak tunjuk aku hebat. Tapi masa interview aku dah azam dalam diri aku, "Siapa yang berani amik aku, memang company tu xkan rugi". Sebab 2 aku cuba bagikan yang terbaik dalam tugasan yang diberikan.. Ramai yang xtau aku ni bukan orang yang mahir pasal IT pada awalnya.. Yang aku tau sket2 pasal IT ni hanya PC game, surf internet, download & chating.. Alhamdulillah sejak aku diarahkan berkhidmat di tempat sekarang, aku banyak belajar especially ilmu berkaitan pembangunan website & sistem.. Dari 1 laman web pada tahun 2009 (aku xde basic langsung) ditambah menjadi 4 laman web pada tahun 2010 (gomen punye stail memang cmni).. Dorang ingat senang gamaknye.. Bila lambat siap duk push2 (dem ko wat la sndiri ok).. Kalau aku tak wat pun tak pe tau.. Yang wajib aku jage 1 je pun.. Bukan nak hargai.. Nak keje cepat je.. Tolong la faham sket yang nak berurusan dengan orang 2 aku gak.. Takkan nak paksa orang yang kita nak mintak tolong.. Adoi la.. Diulangi aku tak perlukan umah Semi-D cukuplah kasi aku ruang kerja yang selesa..


Kredit : Google


Dah, penat aku meluahkan ape yang terbuku semenjak beberapa bulan kebelakangan ini. Kecewa sehingga kadang kala aku terfikir "Lagi baik aku wat2 tak tau je kalau dorang tanye".. Masalahnye aku bukan macam tu.. "Que, you have to be skilled to be unskilled" .. Kelemahan aku, kalau orang mintak tolong, aku susah nak berkata "Saya tak tau".. Kalau aku tak tau aku akan search dalam google@mane2 janji aku dapat tolong setelkan prob yang xde kaitan pn ngan keje aku.. At least aku blaja bende baru.. Berubahlah.. Jangan kita amalkan "Budaya Menolak Kerja" sehingga menyusahkan orang lain. Kalau kerja itu kita punya@kita tau, ambil tanggungjawab untuk siapkan. Kalau tak tahu boleh minta bantuan pada yang berpengalaman.


Kredit : Google


Sekian coretan personal@worksation Que.. Terima kasih pada yang sudi baca dan fahami situasi ku.. Huhu.. Tulisan ini untuk meningatkan aku supaya berhati-hati bila diberi amanah.

Like jika entri ini memberi informasi kepada anda dan share dengan rakan-rakan ;) Tq

6 Responses to " Bos Ni Hebat Sangat Ke?? | Boss Is Not Always Right "

  1. nuriz Says:

    slmt bercuti :)

    Best Blogger Tips [Reply to comment] Best Blogger Templates
  2. abu_muadz Says:

    nice post Que.. semoga moral ko tidak down seperti MU yang kalah kelmarin.. Life goes on.. Hidup mesti terus bro.. Walau kalah, pastikan dalam PES tak kalah.. hahaha

    Best Blogger Tips [Reply to comment] Best Blogger Templates
  3. ftrhd Says:

    sepupu aku cakap kalau dua tahun takde promotion walaupun keja kita terbaik, hah angkat kaki gi cari keja lain.. mesti tempat baru tu leh hargai kita...

    Best Blogger Tips [Reply to comment] Best Blogger Templates
  4. Que Says:

    nuriz : thnx

    Abu : Yup, aku down sket jek.. kenapa kerja org aku kne buat??bru ko tau kn..

    Fitri : mcm aku myb ni thn las aku brkhidmat kt bhgn ni..smg dorg trus sukses wpun aku da xde nnti

  5. nUmara... Says:

    budaya taiiiiiiiiiiichiiiiiiii...!!!
    sabor yob selagi buleh sabor...
    same la... tak tolong, kate xboleh diharap... bile ditolong, alih2 tu jadi kerja kite.. haihh..
    *upss.. termengeluh di sini.. :p

    Best Blogger Tips [Reply to comment] Best Blogger Templates
  6. Que Says:

    numara : dah jd budaya kan..justice!!

Leave a Reply

Terima kasih atas komen anda :)

Teknik mudah dapat RM250 sebulan - KLIK


Selamat Mencuba..

Recommended Post Slide Out For Blogger

KafeQue Ads close
Sampul Raya 2023
Promosi Aidilfitri

Klik sini

Dapatkan sekarang

Tutup
http://kafeque.blogspot.com/

Blogger Widgets