Home » , , , , » PIALA AFF SUZUKI 2012 : MALAYSIA VS LAOS | FAM PILIH KRONI?

PIALA AFF SUZUKI 2012 : MALAYSIA VS LAOS | FAM PILIH KRONI?

Penulis: Que | Kategori: , , , ,

PERLAWANAN KUMPULAN B | MALAYSIA VS LAOS 28 NOVEMBER 2012

JADUAL SIARAN LANGSUNG PERLAWANAN BOLA SEPAK MALAYSIA VS LAOS,TUKAR PRESIDEN FAM,PEMILIHAN PEMAIN AFF SUZUKI DATUK K RAJAGOBAL,ANALISIS MALAYSIA VS SINGAPURA,LIVE STREAMING MALAYSIA VS LAOS,PUNCA KEKALAHAN MALAYSIA

Updates : Malaysia 4-1 Laos


Salam hormat kepada semua peminat Harimau Malaya. Harap korang masih lagi setia menyokong skuad Malaysia yang kini berada dalam situasi tertekan. Kekalahan besar 0-3 kepada Singapura sukar diterima peminat tempatan apatah lagi kita beraksi di laman sendiri.


Siapa punca disebalik kekalahan memalukan ini? Jurulatih kebangsaan bertegas menyalahkan Apek yang gagal menangkap kemas bola hantaran lintang ke dalam kawasan penalti Malaysia. Akibatnya Malaysia ketinggalan 2 gol dan meruntuhkan semangat moral ahli pasukan lain.


Secara keseluruhannya, pasukan Malaysia tidak beraksi pada tahap yang boleh dibanggakan. Pemain hanya berlari-lari di tengah padang tanpa arah tujuan dan strategi. Semua posisi terdapat kekurangan masing-masing.

Video Highlight Malaysia vs Laos | 28 November 2012



Penjaga gol

Hilang fokus selepas Singapura mendapat gol pertama. Mungkin isu perkahwinan sebelum ini menhantui pemikiran Apek. Adakah beliau akan diturunkan pada malam ini??

Pertahanan

Tampak goyah sejak perlawanan persahabatan menentang Hong Kong dan Bangladesh. Aidil Zafuan yang paling berpengalaman gagal mengawal line offsaid mengakibatkan kita berada dalam keadaan off position. Gol ketiga menceritakan segalanya apabila Duric tidak langsung dikawal dan mudah melakukan tandukan dan menewaskan Apek.

Tengah

Hancur! Kita sudah tahu Singapura bermain secara fizikal. Tapi kita tidak bersedia untuk berdepan taktik sebegitu. Bila kita gagal mengawal bahagian tengah untuk cipta gerakan dan mengawal bola, kita akan dihukum. Pemain sayap juga seperti tiada tujuan hanya berlari di kiri dan kanan. Beberapa gerakan di kawasan penalti Singapura gagal dihantar pada pemain yang tepat untuk melakukan percubaan.

Penyerang

Terasing! Striker kita Safee dan Shahrul agak terpisah dari bahagian tengah kerana kurang mendapat bola. Mereka juga nampak kurang persefahaman dan gemar melakukan percubaan solo. Tidak bermain as a team. Shahrul mempunyai peluang di awal permainan apabila membawa bola dari kiri gol Singapura tetapi gagal melorongkan bola pada pemain yang lebih bersedia untuk menyudahkan gerakan.


 Petikan akhbar The Star | 27 November 2012

MALAYSIA VS LAOS AFF SUZUKI CUP 2012.MALAYSIA LAWAN LAOS 28 NOV 2012
Klik gambar untuk imej lebih jelas 



Isu FAM juga hangat menjadi perdebatan peminat. Akhbar Star semalam mengeluarkan kenyataan sama ini adalah TEAM MALAYSIA atau TEAM FAM? Korang pun tau berapa lama Presiden FAM dan pegang jawatan tu. 28 TAHUN!! Pengkritik bola sepak negara digantung dari persatuan. Hasilnya, mutu permainan semakin merosot dek buaian habuan dan pujian melambung.


LAGU TEMA FAM YANG PALING DIGEMARI
 



Pemilihan pemain juga menjadi kontroversi apabila KELANTAN yang menjadi juara Treble Piala Malaysia, Piala FA dan Liga Super tidak mendominasi pasukan Malaysia tahun ini. Adakah Datuk K. Rajagobal masih terkenang pemain yang menjulang Piala AFF Suzuki 2010? Kalau kita lihat dari pemilihan pemain yang mewakili negara di Eropah misalnya, pemain bintang boleh diketepikan jika prestasi semasa tidak memuaskan.


Pemain muda yang mempunyai potensi akan dipanggil bagi memberi ruang kepada mereka mempamerkan aksi di peringkat yang lebih tinggi. Jurulatih pasukan negara juga akan melakukan scouting pemain yang akan dipilih dalam senarai akhir.


Baca luahan hati soerang peminat yang kecewa dengan pimpinan FAM

MALAYSIA VS LAOS 28 NOVEMBER 2012,PIALA AFF SUZUKI CUP 2012
 Klik gambar untuk imej lebih jelas


Namun di Malaysia senario berbeza. Kalau dah dari atas pun kroni sampai ke bawah pun akan jadi kroni juga. Entah apa yang 'dia' kenal sangat pemain kita pun tak tau. Sebelum kempen bermula, kita dihangatkan dengan perpindahan pemain negara dari satu kelab ke kelab lain. Trend ini seolah-olah menampakkan mereka mengejar habuan yang lebih tinggi dan bukannya fokus pada peningkatan kualiti permainan. Apa yang FAM buat?


Bertemu Laos, Malaysia tiada peluang lain selain dari kemenangan. Jika boleh dengan jaringan yang besar kerana mungkin akan berguna di saat penentuan pasukan ke separuh akhir. Sambil mengharapkan Singapura seri dengan Indonesia supaya peluang Juara Kumpulan B masih terbuka buat kita.


Selamat berjuang Harimau Malaya. Percaya pada kebolehan kita. Main bermati-matian

SIARAN LANGSUNG PERLAWANAN PIALA AFF SUZUKI 2012

 Malaysia vs Laos

28 November 2012 (Rabu)

8.45 pm waktu Malaysia

Live @ RTM 1 | ASTRO STAR SPORTS (813)


Like jika entri ini memberi informasi kepada anda dan share dengan rakan-rakan ;) Tq

2 Responses to " PIALA AFF SUZUKI 2012 : MALAYSIA VS LAOS | FAM PILIH KRONI? "

  1. marsya Says:

    Pemain tengah perlu tenaga,pemain pihak lawan semuanya laju.Kalau style permainan itu hari,jangan harap nak menang.Pemerhatian saya bila baca komen ramai menuntut Badri Radzi dari Kelantan diturunkan.Saya buka youtube utk tengok cara permainan dia.Memang patut pemain ke 12 negara menuntutnya kerana gerakan perancangannya tepat sepertimana Kelantan mengalahkan Lions12 dengan jaringan 3 0

    Best Blogger Tips [Reply to comment] Best Blogger Templates
  2. Que Says:

    @marsya : yup btul tu. 2 tahun lepas Malaysia diwakili pemain muda sahaja.Tapi masih berjaya bermain cantik. Tahun ni dorang dah selesa dan tak perlu meningkatkan prestasi sbb dah kompem wakil Malaysia

Leave a Reply

Terima kasih atas komen anda :)

Teknik mudah dapat RM250 sebulan - KLIK


Selamat Mencuba..

Recommended Post Slide Out For Blogger

KafeQue Ads close
Sampul Raya 2024
Promosi Aidilfitri

Klik sini

Dapatkan sekarang

Tutup
http://kafeque.blogspot.com/

Blogger Widgets