Home » , , » Kelebihan Orang Yang Berpuasa | Upin dan Ipin Ikon Puasa Kanak-Kanak

Kelebihan Orang Yang Berpuasa | Upin dan Ipin Ikon Puasa Kanak-Kanak

Penulis: Que Haidar | Kategori: , ,

Salam 1 Ramadhan. Apa khabar kalian semua yang sedang berpuasa? Lapar ke?? Ke sibuk fikir juadah berbuka malam ni. Maklumlah hari pertama la katakan. Mesti nak berbuka sedap2 ye dak. Jangan membazir sudah lah ye. Hehe. Hari ni nak share dengan kengkawan sume tentang kelebihan orang yang berpuasa. Menarik tak topik ni??


fadhilat orang yang berpuasa,kelebihan orang yang berpuasa di bulan ramadhan,sabda nadi tentang puasa,puasa dan kelebihannya,puasa dan kelebihannya,tips berpuasa,upin & ipin puasa,viedo upin dan ipin berpuasa,rancangan upin dan ipin puasa,kartu upin dan ipin puasa,poster upin dan ipin puasa,poster selamat berpuasa


Sepanjang bulan Ramadhan ni, InsyaAllah Kafe Que akan menyajikan artikel berbentuk tazkirah & kerohanian untuk renungan bersama. Semoga ibadah kita diterima oleh Allah S.W.T. Dahulukan yang wajib, barulah kita lakukan perkara yang sunat. Amin.



fadhilat orang yang berpuasa,kelebihan orang yang berpuasa di bulan ramadhan,sabda nadi tentang puasa,puasa dan kelebihannya,puasa dan kelebihannya,tips berpuasa,upin & ipin puasa,viedo upin dan ipin berpuasa,rancangan upin dan ipin puasa,kartu upin dan ipin puasa,poster upin dan ipin puasa,poster selamat berpuasa
kredit : iluvislam.com


Jom kita lihat fadhilat & kelebihan orang yang berpuasa


  • Imam Ahmad dan Muhammad bin Nasar al- Baihaqi meriwayatkan daripada Abi Hurairah sabda Nabi Muhammad s.a.w :
“Dikurniakan kepada umatku pada bulan Ramadan lima kelebihan yang tidak dikurniakan mana-mana umat sebelum mereka : bau mulut orang yang berpuasa lebih harum di sisi Allah dari bau kasturi, malaikat berdoa diampunkan mereka sehingga berbuka, Allah hiasi setiap hari syurganya, kemudian berfirman hampir-hampirlah hamba-Ku yang soleh yang merasai kesukaran tetapi terus menuju kepadamu, diikat padanya syaitan dan diampun bagi mereka pada akhir malam”.


  • Imam Bukhari, Muslim dan Ahmad meriwayatkan hadis daripada Sahal bin Sa’d. Sabda Rasulullah s.a.w :
“Sesunggunya dalam syurga terdapat satu pintu yang dikenali dengan ar-Raiyyan di mana yang berhak memasukinya hanya orang yang berpuasa. Apabila selesai masuk nescaya ditutupnya”.


  • Mengikut riwayat an-Nasai sama seperti di atas kecuali ditambah sabda Nabi Muhammad s.a.w :
"Sesiapa yang masuk di dalamnya (syurga) nescaya dapat meminum. Siapa yang minum nescaya tidak dahaga selama-lamanya."


  • Daripada Usman bin Abi al-As :
Puasa merupakan perisai daripada neraka seperti perisai seseorang daripada kamu pada masa peperangan selama mana ia tidak mengoyaknya dengan berdusta atau mengumpat


  • Imam Ahmad, Muslim dan an-Nasai meriwayatkan daripada Abi Hurairah dan Abi Sa’id, Sesungguhnya Allah berfirman:
"Sesungguhnya puasa bagiku dan Aku yang membalasnya dan sesungguhnya bagi orang berpuasa akan mendapat dua kegembiraan apabila ia berbuka nescaya bergembira dan apabila bertemu Allah nescaya ia gembira. Demi jiwa Muhammad ditangan-Nya bau mulut orang yang berpuasa lebih harum di sisi Allah daripada bau kasturi."


  • Ibn Majah dan al-Hakim meriwayatkan daripada Ibn Umar bahawa Nabi s.a.w bersabda:
“Sesungguhnya orang yang berpuasa ketika berbuka mempunyai doa yang tidak ditolak”.


  • Al-Baihaqi meriwayatkan daripada Abi Hurairah bahawa Nabi Muhammad s.a.w bersabda:
“Puasa merupakan separuh kesabaran dan atas tiap sesuatu mempunyai zakat dan zakat bagi tubuh badan adalah puasa”.


  • Imam Ahmad, al-Tirmidzi dan al-Baihaqi meriwayatkan daripada Ummi Imarah:
“Sesungguhnya orang yang berpuasa apabila makan sentiasalah malaikat berselawat ke atasnya sehingga selesai makanannya”.

  Serba sedikit mengenai kelebihan berpuasa yang diadaptasi dari Blog Mutiara Hati



Bagi yang ada anak kecil berusia 3 - 6 tahun, kita mesti nak ajar mereka berpuasa. Kalau nak cerita pasal fadhilat ni macam kurang sesuai. Ye tak?? Cuba kita sampaikan dengan cara yang lebih dekat dengan mereka. Kanak-kanak suka rancangan kartun. Mereka ni lebih cepat tangkap melalui apa yang dilihat. So bolehlah kita syorkan kartun Upin & Ipin pasal puasa ni.


fadhilat orang yang berpuasa,kelebihan orang yang berpuasa di bulan ramadhan,sabda nadi tentang puasa,puasa dan kelebihannya,puasa dan kelebihannya,tips berpuasa,upin & ipin puasa,viedo upin dan ipin berpuasa,rancangan upin dan ipin puasa,kartu upin dan ipin puasa,poster upin dan ipin puasa,poster selamat berpuasa
kredit : Upin & Ipin
Memang menarik sebab banyak info serta pengajaran yang diterapkan dalam cerita Upin & Ipin. Sesuai untuk anak-anak kita (korang la, aku lom ade lagi)









Tricks: Nak download video dari Youtube?? Paste url Utube Video kat sini [KeepVid]

Like jika entri ini memberi informasi kepada anda dan share dengan rakan-rakan ;) Tq

No Responses to " Kelebihan Orang Yang Berpuasa | Upin dan Ipin Ikon Puasa Kanak-Kanak "

Leave a Reply

Terima kasih atas komen anda :)

Teknik mudah dapat RM250 sebulan - KLIK


Selamat Mencuba..

Recommended Post Slide Out For Blogger

KafeQue Ads close
Liverpool vs Man Utd
03.00 am, 18 Okt 2016

Watch LIVE Here

KL GANGSTER 2
Hot Movie in Town!! [Klik]

Tutup
http://kafeque.blogspot.com/

Blogger Widgets